24.09.2025
Imieniny: Dory, Gerarda i Maryny
...

Jesteś tutaj

Odkrywamy świat - czyli eksperymenty w przedszkolu w Wilamowicach

Wersja do wydruku

Dzieci z natury są ciekawe świata. Chętnie podpatrują i obserwują. Częste pytania kierowane  do dorosłych zaczynające się od słów: ,,jak, co, dlaczego” świadczą o ich aktywności poznawczej. Ta  zaś jest naturalnym etapem rozwoju człowieka.

Jednym  z zadań przedszkola wynikających z podstawy programowej jest ,,wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia”. Zabawy badawcze rozwijają u dziecka spostrzegawczość, koncentrację uwagi, uczą cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Dziecko wiele czynności danego eksperymentu może przeprowadzić samodzielnie. Jest  dumne z  dobrze wykonanego zadania. Dlatego postanowiliśmy, że założymy w naszej sali, konkretnie w grupie 5-6 latków ,,kącik doświadczalny” i co jakiś czas będziemy przeprowadzać  ciekawe eksperymenty, które połączone z zabawą przybliżą dzieciom niektóre zjawiska zachodzące w przyrodzie, dadzą odpowiedź na nurtujące je pytania.

Oto kilka przykładowych eksperymentów, które udało nam się przeprowadzić w grupie.

,,Jak powstaje deszcz”

Materiały:
- słoik,
- gorąca woda (tylko osoba dorosła),
- talerzyk,
- kostki lodu

Przy pomocy słoiczka, gorącej wody (nalewa osoba dorosła) i pokrywki obserwowaliśmy proces parowania wody i powstawania deszczu.

,,Tęcza na talerzu”

Materiały:
- kolorowe cukierki skittles,
- talerzyk,
- woda

Dzieci układały kolorowe cukierki na talerzykach. Następnie na środek talerza nalewaliśmy wodę i po chwili smugi kolorów układały się w barwną tęczę.

,,Wędrująca woda”

Kolejnym doświadczeniem, które przeprowadziliśmy była ,,wędrująca woda”. Dzieci najpierw pomagały w przygotowaniu potrzebnych materiałów, a następnie obserwowały jak zabarwiona krepiną ciecz ,,przechodzi” po mostku z papierowego ręcznika do pustego pojemniczka.

Do wykonania tego eksperymentu potrzebowaliśmy:
- szklanki,
- zabarwiona woda ( my użyliśmy bibuły),
- papierowe ręczniki

,,Mleczne wiry”
- talerz,
- mleko,
- kolorowy tusz,
- patyczki higieniczne

Na talerz nalewamy mleko. Następnie na powierzchnię mleka wkrapiamy tusz. Kiedy dotkniemy patyczkiem mleka możemy zaobserwować ,,taniec barw”, które mieszają się z sobą.

,,Kolorowy ryż”

Możemy użyć go w zajęciach plastycznych, sensorycznych, graficznych. Do przygotowania potrzebujemy:
- surowy ryż,
- wodę,
- barwniki,
- tacki,
- pojemniki/kubeczki

Wodę barwimy wybranym kolorem w kubeczkach (każdy kolor w innym kubeczku). Wsypujemy ryż. W zależności jak intensywny kolor chcemy uzyskać zostawiamy na kilkanaście minut, godzin. Następnie odcedzamy wodę przez sitko lub gazę, rozkładamy na tackach wg kolorów do całkowitego wyschnięcia ryżu. Kiedy jest już suchy i sypki możemy rozpocząć zabawę nim.

Nasze eksperymenty były czasem ,,wybuchowe”

,,Wulkan- lawa”

W tym eksperymencie połączyliśmy składniki:
- sodę, ocet, barwioną wodę

Słoik z wodą wymieszaną z sodą owinęliśmy folią aluminiową tak aby nadać jej kształt wulkanu. Następnie wlaliśmy ocet. Połączone składniki wytworzyły pianę, która zaczęła wypływać na powierzchnię.

,,Kolorowy deszcz”

Potrzebowaliśmy:
- piankę do golenia,
- kolorowe tusze,
- szklany pojemnik z wodą,
- pipetki,

Na powierzchnię wody wyciskamy piankę do golenia. Na jej powierzchnię nanosimy pipetą kropelki barwników. I już po chwili obserwowaliśmy ciekawy efekt.

,,Jak nadmuchać balonik, bez dmuchania”

Potrzebowaliśmy:
- kolorowe baloniki,
- sodę oczyszczoną 2 łyżeczki,
- ocet ¾ szklanki,
- butelkę

Ocet wlewamy do butelki. Do baloników wsypaliśmy sodę. Nałożyliśmy balonik na szyjkę butelki tak, żeby soda wsypała się do środka. Soda i ocet wytworzyły gaz który nadmuchał nasz balon.

Dzieci uwielbiają eksperymentować. Warto przeprowadzać je wspólnie  z dziećmi  również w domu do czego gorąco zachęcam.

Beata Bartosz

Projekty unijne

Projekty MKiDzN