19.09.2025
Imieniny: Januarego, Konstancji i Leopolda
...

Jesteś tutaj

Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia i pozbywania się nieczystości ciekłych

Wersja do wydruku

Nieczystości ciekłe powstające na terenie danej nieruchomości powinny być odprowadzane do kanalizacji sanitarnej.
Wyjątkowo, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, nieruchomość winna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.
Zbiorniki bezodpływowe należy opróżniać w sposób systematyczny, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące, przy czym nie można dopuścić do przepełnienia tych urządzeń oraz przedostania się nieczystości do środowiska. Częstotliwość usuwania nieczystości ciekłych powinna być dostosowana do pojemności zbiornika bezodpływowego oraz do ilości zużywanej wody. Jeśli właściciel nieruchomości udokumentuje, że ilość wytworzonych ścieków od ostatniego opróżnienia zbiornika w kolejnych trzech miesiącach była mniejsza od pojemności tego zbiornika, dopuszcza się mniejszą częstotliwość.
Nieczystości ciekłe winny być odbierane przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Uwaga! Odbiór taki należy udokumentować, poprzez okazanie umowy korzystania z usług oraz dowodów płacenia za te usługi.
Jednocześnie przypominamy o ustawowym obowiązku zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgłoszenie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków dokonane na podstawie prawa budowlanego, nie zwalnia właściciela nieruchomości z obowiązku dokonania zgłoszenia zamiaru jej eksploatacji na podstawie art. 152 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Organem właściwym do przyjęcia zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywanej na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód - jest Burmistrz Wilamowic.
Formularz zgłoszenia znajduje się na stronie internetowej www.gmina.wilamowice.pl w zakładce Gospodarka odpadami i nieczystościami ciekłymi.
Do rozpoczęcia eksploatacji przydomowej oczyszczalni można przystąpić dopiero wówczas, gdy w terminie 30 dni od daty doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
Ponadto eksploatujący przydomowe oczyszczalnie w przypadku: rezygnacji z rozpoczęcia działalności oczyszczalni lub zakończenia eksploatacji oczyszczalni lub zmiany danych ze zgłoszenia - są zobowiązani przedłożyć stosowną informację w terminie 14 dni od daty zaistnienia takiego zdarzenia.
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016r, poz. 250),
- Uchwała Rady Miejskiej w Wilamowicach nr XIV/85/15 z dnia 21 października 2015r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wilamowice,
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2013r, poz. 1232 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2010r, nr 130, poz. 880).